Het hing al een tijdje in de lucht: de meldplicht vakantieverhuur voor Amsterdammers. Gisteravond werd het dan definitief. De gemeenteraad besloot unaniem de maatregel in te voeren. Wat houdt deze meldplicht in? En wat betekent dat voor jouw vakantieverhuur? We vertellen het in dit blog.
Wat is de meldplicht vakantieverhuur?
Vanaf 1 oktober moet iedereen die zijn woning tijdelijk wilt verhuren dit van tevoren melden bij de gemeente.
De meldplicht moet een wapen vormen tegen illegale hotels in Amsterdam, waar commerciële partijen huizen onafgebroken via verhuurplatforms verhuren. Eerder nam de gemeente Amsterdam al een maatregel hiertegen. Zij stelde een 60-dagen limiet in.
Enige probleem: dit was niet gemakkelijk te controleren.
Met deze meldplicht wordt het voor de gemeente beter te handhaven.
Wat betekent dit voor mijn vakantieverhuur?
Zolang je op tijd bij de gemeente meldt dat je tijdelijk wil gaan verhuren, én jij je netjes aan de regels houdt, is er niks aan de hand. De gemeente heeft toegezegd het eenvoudig te maken je tijdelijke verhuur te melden. Met je DigiD geef je in een online omgeving je verhuurperiode aan.
Doe je dit niet? Dan riskeer je een boete. En die boete is niet mals, € 6.000. Deze boete kan oplopen tot € 20.500 als overige regels ook overtreden worden. Als je een boete krijgt opgelegd en je gaat door met je ‘illegale’ verhuur volgen dwangsommen, die nog flink hoger kunnen uitpakken.
Bewoners en eigenaren worden door de gemeente op de hoogte gesteld van de nieuwe regels en het proces om tijdelijke verhuur aan te melden.
Voor bed and breakfasts geldt een eenmalige meldplicht. Hier geldt overigens niet een maximale verhuurtermijn, maar weer andere voorwaarden.
Alles over een bed and breakfast beginnen lees je hier.
Eerder is gebleken dat met het invoeren van zulke maatregelen het aanbod op Airbnb en andere platforms daalt. En waar het aanbod daalt, zullen de nachtprijzen stijgen. Ben jij dus een verantwoorde en legale vakantieverhuurder, heb je van deze meldplicht alleen maar profijt!